לצאת מהרבנות בשלום – המדריך המקוצר למתחתנים

נישואים כהלכה בישראל, מחייבים כל זוג שבדרך לעבור במשרדי הרבנות, לעבור תהליך קצר של אישור והחתמות שונות לקראת ערב החתונה שיבטיח שאתם מתחתנים כדת משה וישראל וגם נרשמים רשמית כזוג נשוי במדינת ישראל. לחלק מהזוגות העתידים להתחתן השילוב של רבנים ורבניות עם פקידות ובירוקרטיה, לא עושים טוב, אבל האמת שכמעט בכל המקרים מדובר בהליך די מהיר ולא כואב ובמפגשים די חינניים עם רבנים חביבים שלא מנסים להקשות. אז איפה, מה ואיך עושים את זה? התשובות לפניכם :

לאן הולכים

משרדי רבנות פזורים בכל רחבי הארץ, בכל עיר או תחום שיפוט של מועצה אזורית. תוכלו ללכת ללשכת הרבנות בישוב במגורים של החתן או בישוב המגורים של הכלה או ללשכה הקרובה ביותר למקום שבו נערכת החתונה. ישוב המגורים שלכם הוא כמובן מה שרשום בתעודת הזהות, כלומר לא בהכרח איפה שאתם גרים עכשיו. ככלל הכי פשוט ללכת ללשכה הקרובה והזמינה ביותר עבורכם מבין אלה.

פתיחת תיק

הדבר הראשון שעושים ברבנות הוא לפתוח תיק. למעט מקרים נדירים – על מנת לפתוח תיק יצטרכו שני בני הזוג להגיע למקום. כל המסמכים והאישורים בתהליך מתועדים בתיק הזה, שעליכם לפתוח בין חודש וחצי לשלושה חודשים לפני החתונה. לתיק תוקף של שלושה חודשים כשאי אפשר לפתוח אותו מוקדם מידי וגם לא מאוחר מידי – כדי שיהיה לכם מספיק זמן לפתור כל בעיה שתתעורר, בלי להיכנס ללחץ מיותר.

מה להביא?

להגעה הראשונה שלכם לרבנות עליכם להביא תעודות זהות (של שניכם) עם ספח עדכני, שלוש תמונות פספורט ותעודות נישואין או כתובות של ההורים משני הצדדים. אם ההורים שלכם לא מוצאים את תעודות הנישואין או הכתובות שלהם ניתן לאתר העתקים נאמנים למקור ברבנות שבה התחתנו או דרך משרד הפנים. אם ההורים התחתנו בחו"ל, בחתונה אזרחית, לא נישאו או קשה להמציא מסמכים מתאימים משלל סיבות שונות – הרבנות תבצע בירור ואימות יהדות של ההורים והמצאת הוכחה שאינם בעלי קרבת דם, תהליך שיכול להיות קצת מורכב והוא גם בתשלום.

תעודת רווקות

המצאת תעודת רווקות נדרשת אם אחד מבני הזוג לא גר רשמית באזור שבו נרשמתם בלשכת הרבנות. היא דורשת תעודת זהות מעודכנת, שתי תמונות פספורט, כתובות או אישורי נישואין של ההורים, תשלום של 135 ש"ח נוספים והגעתם של שני עדים (גברים בגירים) שאינם קרובי משפחה (של בני הזוג או אחד של השני), שמכירים את שני בני הזוג מספיק כדי להעיד על רווקותם. העדים יכולים להגיע ביחד איתכם לרבנות או להגיע באופן עצמאי בזמנם החופשי. בשעות בהן אין תור ועומס כל עניין העדות לוקח חמש דקות. לשכות הרבנות בערים הגדולות יכולות להיות עמוסות בחלק משעות הבוקר וכדי לחסוך לעדים שלכם המתנה ארוכה כוונו אותם לשם בשעות הנכונות (ומצוידים בתעודת זהות ובמספר התיק שלכם).

אגרות

עלות רישום הנישואין ברבנות, הכוללת פתיחת תיק, כתובה סטנדרטית, רב מטעם הרבנות ופרסום הנישואין במודעה בעיתון – היא נכון לתשע"א 600 ש"ח, כשזוגות שאחד מהם הוא חייל בסדיר, סטודנט, עולה חדש, תלמיד ישיבה או מוכר ברווחה במקרה סעד – יזכו להנחה של ארבעים אחוזים. עם או בלי ההנחה – לא סכום נוראי..

מעמד אישי מיוחד

עבור הרוב הגדול של הזוגות כל התהליך מול הרבנות עובד חלק ויכול להיות אפילו נעים, כי גם הרבנים והרבניות שעובדים ברבנות שמחים שעוד זוג מתחתן בישראל. לזוגות שאחד מהם נמצא במעמד מיוחד נדרש תהליך קצת יותר מורכב – שדורש התכווננות מיוחדת וייחודית לכל מקרה. בעלי מעמד אישי מיוחד הם : תיירים, גרים, קטינים, מי שאביה אינו יהודי, עולים חדשים וכדומה ויש עוד כל מיני מקרים פרטיים : מי שמתחתן עם גרושה צריך להוכיח שאינו כהן, מי שאחיו נפטר צריך לבצע 'חליצה' של האלמנה לפני שיתחתן ועוד. אם נראה לכם שאתם יכולים להיכלל באחת מהקטגוריות הללו – התכוננו לכך מראש ולמדו מהו התהליך הספציפי עבורכם.

כשרויות

כדי לקבל את אישור הרבנות הסופי לחתונה תדרשו בדרך כלל להגיע עוד פעם אחת לרבנות (מעטים הזוגות שמצליחים לעשות את הכול בפעם אחת) ולספק תעודות כשרות של האולם או גן האירועים, של חברת הקייטרינג (אם היא חיצונית לאולם) ותעודת הסמכה של הרב המחתן (לא כל רב מוסמך לחתן) ואישור שלו שהוא אכן מחתן אתכם בתאריך האמור. אם הכול בסדר – תקבלו כתובה והעתק כתובה ואת ברכת הדרך. הדבר היחיד שיישאר לכם (יותר נכון לכלה) – הוא ללכת למקווה יום או יומיים לפני החתונה ולקבל מהבלנית אישור על טבילה שאותו צריך לתת לרב המחתן בערב החתונה.

אחרי החתונה : קבלת תעודת נישואין

שבוע או שבועיים לאחר החתונה תצטרכו להגיע לרבנות בפעם האחרונה – כדי להפקיד אצלם את העתק הכתובה החתום על ידי הרב המחתן (את הכתובה תשמרו אצלכם או אצל ההורים), עדות רשמית שתועבר גם למשרד הפנים על נישואיכם. את תעודת הנישואין תקבלו בדואר לאחר מספר שבועות.

הרישום, על כל שלביו ברבנות, יכול להיתפס כמעיק ובירוקרטי ולהעמיס על הלחצים הרבים שמלווים זוגות לקראת ליל הכלולות, אבל חשוב לזכור שהוא בדרך כלל לא עסק מסובך, במיוחד כשיודעים מה לעשות וניגשים לעניין בגישה חיובית וקלילה. חוץ מזה, כשחושבים על זה מה זאת בכלל חתונה אם לא תיעוד (בירוקרטי) שנותן תוקף מיוחד וחזק למשהו שאתם מרגישים בלב. שיהיה במזל.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here